شانزده راهکار ساده برای افزایش باروری | قسمت اول

 

مشکلات بارداری را بالای ۱۵٪ از زوجین دارند‌‌. مسیر رسیدن به پدر و مادر شدن گاهی وقتها می تواند یک چالش بزرگ باشد؛ اما حالا شما در این چالش ها تنها نیستید. خوشبختانه، چند راه طبیعی برای افزایش قدرت باروری وجود دارد. در واقع، انتخاب غذا و تغییر سبک زندگی می تواند به افزایش باروری کمک کند.

انتخاب روش های مطمئن برای افزایش باروری یک گام موثر برای رفع مشکل بچه دار شدن شماست. این روش ها ممکن است پرهیزاتی باشند که باید رعایت کنید یا خوراکی هایی که باید مصرف کنید. در هر صورت می توانید با برخی راهکارهای ساده و بدون هزینه های هنگفت صاحب فرزند شوید.

پیشتر در مورد خواص ژل رویال در مورد باروری صحبت کرده بودیم. در این مطلب تلاش کرده ایم به معرفی 16 راهکار ساده از مصرف غذا یا عدم مصرف برخی خوراکی ها صحبت کنیم که شانزدهمین آن ها فراورده های زنبور عسل به ویژه ژل رویال است. در این قسمت ابتدا به 8 مورد از 16 مورد اشاره می کنیم

1 - غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مصرف کنید
آنتی اکسیدان ها مثل فولات و زینک می توانند قدرت باروری را در آقایان و خانم ها افزایش دهند. آن ها رایدکال های آزادی را که به سلول های اسپرم و تخمک آسیب میزنند را در بدن غیر فعال می کنند.

در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای بر روی اقایان جوان و بالغ نشان داد که خوردن ۷۵ گرم گردو غنی از انتی اکسیدان، روزانه کیفیت اسپرم را افزایش می دهد. یک منبع مطالعه معتبر بر روی ۲۳۲ خانم نشان داد که مصرف بالای فولات، با نرخ  ایمپلنت، بارداری کلینیکی و تولد رابطه دارد. هیات داوران هنوز دارند بروی این مساله تحقیق می کنند که چه میزان آنتی اکسیدان روی باروری تاثیرگذار خواهد بود یا نخواهد بود.

خوراکی هایی از جمله میوه ها‌، سبزیجات، آجیل و دانه ها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین سی و ایی و فولات و بتا کاروتن و لوتئین هستند. مصرف زیاد این خوراکی ها خالی از حسن نیست. عسل طبیعی نیز یکی از بهترین مواد طبیعی حاوی آنتی اکسیدان است. مصرف عسل طبیعی به ویژه عسل کنار ایرانی می تواند نقش موثری بر روی درمان ناباروری داشته باشد.

2 - صبحانه مفصل بخورید
خوردن یک صبحانه مفصل می تواند خانم ها را در حل مشکلات باروریشان کمک کند. یک مطالعه نشان می دهد که خوردن صبحانه مفصل تاثیرات هورمونی روی سندروم تخمدان پلی کیستیک که یکی از عوامل عمده ناباروری است را بهبود می بخشد.

برای خانم های در وزن متوسط با سندروم پلی کیستیک، خوردن میزان بیشتر کالری مورد نیازشان در وعده صبحانه سطح انسولین را ۸ درصد و تستسترون را ۵۰ کاهش می دهد. که میزان بالای آن ها می تواند عامل ناباروری باشد. به علاوه، در پایان هفته دوازدهم این مطالعه میزان تخمک گذاری این خانم ها بیشتر از خانم هایی که وعده صبحانه کوچکتر و شام مفصلی میخوردند بود. این نشان دهنده بهبود باروری در این افراد و حرکت به سمت باروری است.

هرچند مهم است که این را نکته را نیز در نظر داشته باشیم که افزایش میزان صبحانه بدون کم کردن از حجم وعده بعد از ظهر و شام به اضافه وزن ختم می شود. توجه داشته باشید که سالم بودن صبحانه هم مهم است. از عسل، گرده گل و دیگر فراورده های زنبور عسل نیز می توانید در وعده صبحانه استفاده کنید.

3 - از مصرف چربی های ترایخته اجتناب کنید
خوردن چربی های سالم روزانه در افزایش باروری و سلامت کلی بدن بسیار مهم است. چند چربی های ترایخته با تاثیر منفی که روی ترشح انسولین در بدن می گذارند، ریسک تخمک گذاری را کاهش می دهند.

این چربی ها معمولا در روغن سبزیجات هیدروژنه و کره های گیاهی، غذاهای سرخ کردنی، محصولات فراوری شده و پخته شده یافت می شوند. مطالعات کشف کردند که یک رژیم غذایی میزان بالای چربی تراریخته شده و میزان پایین چربی هایی که بدن ان ها را می شناسد با میزان باروری خانم ها و آقایان رابطه دارد.

4 - اگر سندروم‌پلی کیستیک دارید مصرف کربوهیدرات را کم کنید
پیروی از یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات (میزان ۴۵ درصد از کالری ها از این چربی ها می آیند) به طور کلی به خانم هایی با سندروم پلی کیستیک پیشنهاد می شوند‌ . چندین مطالعه نشان می دهد که کنترل کربوهیدرات های مصرفی اثرات مفیدی روی مشکل سندروم پلی کیستیک دارد.رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به شما در داشتن یک وزن ایده آل کمک کند، سطح انسولین را کاهش دهد و شما را به چربی سوزی تشویق کند. همه این ها به قاعدگی منظم کمک میکند‌.

5 - کربوهیدرات تصفیه شده کمتر بخورید
حالا که صحبت از کربوهیدرات شد، لازم است بدانید که فقط میزان مصرف کربوهیدرات نیست که اهمیت دارد؛ بلکه نوع کربوهیدارت مصرفی نیز مهم است. کربوهیدرات تصفیه شده به طور خاص مشکل زا هستند. کربوهیدرات تصفیه شده شامل غذاهای قندی، نوشیدنی ها و دانه های فراوری شده، به علاوه ماکارونی سفید، نان و برنج هستند. این کربوهیدات های خیلی سریع جذب بدن شده و عامل بالا رفتن قند خون و سطح انسولین می شوند.

کربوهیدرات تصفیه شده شاخص گلیسمی بالایی دارد. شاخص گلیسمی بالا به شما می گوید که غذاهای غنی از کربوهیدرات قند خون شما را بالا می برند. انسولین از لحاظ شیمیایی به هورمون های تخمدان شبیه است. این هورمون ها به تخمک کمک می کنند تا رشد کند‌. ترشح مداوم انسولین سبب می شود که بدن میزان کمتری از این هورمون ها تولید کند؛ چون فکر می کند که به آن نیاز ندارد. این می تواند عامل کمبود تخمک گذاری و رشد آن شود. ترکیب سندروم پلی کیستیک و سطح انسولین بالا و کربوهیدرات تصفیه شده می تواند این امر را بدتر کند.

6 - فیبر بیشتری مصرف کنید.
فیبر به بدن شما در رها شدن از هورمون های اضافی کمک می کند و قند خون را متعادل نگه می دارد. گروهی از فیبرها می توانند به از بین بردن استروژن اضافی در بدن با چسبیدن به ان ها در روده کمک کنند. بنابراین استروژن اضافی از بدن به صورت مدفوع دفع می شود.

یک منبع اطلاعاتی قدیمی از مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که فیبر محلول، مثل آوکادو، سیب زمینی شیرین، جو دو سر و میوه ها با پایین تر آمدن سطح  استروژن و پروژسترون رابطه دارد. فیبرهای محلول بخصوص میوه ها رابطه قوی با غلظت پایین استروژن دارند. غذاهای با فیبر بالا همگی از گروه های دانه ها، میوه ها و سبزیجات و حبوبات هستند.

میزان توصیه شده مصرف روزانه فیبر برای خانم ها ۲۵ گرم و برای اقایان ۳۱ گرم است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ کشف کرد که مصرف ۱۰ گرم فیبر غلات به طور روزانه با کاهش ۴۴ درصدی ریسک ناباروری تخمک گذاری در میان خانم های با سنین بالای ۳۵ رابطه مستقیم دارد. هرچند شواهد مصرف فیبر هنوز شفاف نیست.

مطالعه ای دیگر بر روی ۲۵ خانم در سنین بین ۱۸ تا ۴۴ سال نشان داد که افزایش روزانه پنج گرم فیبر غلظت هورمون مربوطه را با احتمال بالا بردن تخمک گذاری کاهش می دهد. در این خصوص با دکتر خود مشورت کنید تا بدانید که ایا لازم است فیبر بیشتری مصرف کنید یا خیر.

7 - منابع پروتئین خود را جایگزین کنید
جایگزین کردن پروتئین های حیوانی (مثل گوشت، ماهی و تخم مرغ) با منابع پروتئینی گیاهی (مثل حبوبات، اجیل و دانه ها) با کاهش ریسک ناباروری رابطه مستقیم دارد‌.

یک مطالعه نشان داد که هنگامی ۵ درصد از کل کالری دریافتی از پروتئین گیاهی به جای حیوانی گرفته شود ریسک ناباروری تخمک گذاری حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد. در نتیجه یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که خوردن بیشتر ماهی با بالا رفتن علائم حیاتی که درمان ناباروری موثرند، رابطه مستقیم دارد.

پیشنهاد می شود که بعضی پروتئین ها را در رژیم غذایی خود با پروتئین هایی که از  سبزیجات، لوبیاها، عدس، آجیل و ماهی های با درصد جیوه پایین هستند، جایگزین کنید. می توانید خوراک دانه نارگیل را برای یک شام غنی از پروتئین امتحان کنید. همچنین گرده زنبور عسل می تواند یک ماده پروتئینی فوق العاده عالی باشد.

8 - لبنیات پر چرب انتخاب کنید
مصرف بالای غذاهای لبنی کم چرب می تواند ریسک ناباروری را افزایش دهد، در صورتی که لبنیات پرچرب ریسک ان را کاهش می دهد. تحقیقاتی وسیع در سال ۲۰۰۷ برروی تاثیرات خوردن لبنیات پر چرب بیشتر از روزی یک بار یا کمتر از هفته ای یکبار صورت گرفت. محققان کشف کردند که خانم هایی که روزانه یک یا بیشتر وعده ها لبنیات پرچرب مصرف می کنند، ۲۷ درصد کمتر به ناباروری دچار می شوند.برای بهره مند شدن از این فواید، سعی کنید در وعده های غذایی روزانه خود لبنیات کم چرب را با لبنیات پرچرب جایگزین کنید.

* شانزده راهکار ساده برای افزایش باروری | قسمت دوم

 

-